Dan Brown•Cehennem
Konusu: Harvard Üniversitesi Simgebilim Profesörü Robert Langdon başından vurulmuş bir halde hastane odasında gözlerini açar. Ne buraya nasıl geldiğini ne de nasıl vurulduğunu hatırlamaktadır. Camdan gördüğü manzara karşısında altüst olan profesör, evinden binlerce kilometre uzakta, Floransa’da olduğunu anlar. Yaşadığı korkunç baş ağrısına eşlik eden tek şey; sürekli kâbuslarında gördüğü kan kırmızısı bir nehrin karşısından kendisine seslenen gümüş saçlı güzel bir kadın ve toprağa baş aşağı gömülü can çekişen bedenlerdir. Langdon gördüğü kâbusları anlamlandırmaya çalışırken kadın bir suikastçı tarafından takip edildiğini, kendine tedavi uygulayan doktorlardan biri gözlerinin önünde vurulunca anlar. Hastanede görevli diğer doktorlardan biri olan Sienna Brooks’un o ölüm kalım anında yardım etmesiyle hayatta kalır. Simgebilim profesörü kendini bir anda ipuçlarını Dante’nin cehenneminde bularak çözmesi gereken korkunç bir senaryonun içinde bulur. Floransa’nın tarih kokan dar sokaklarından Venedik’in muazzam bazilikalarına uzanan semboller zinciri Langdon’ı insanlık tarihini sonsuza dek değiştirebilecek bir mekâna sürükler. Burası üç imparatorluğun merkezi olmuş, insanlık tarihi kadar eski, dünyanın incisi İstanbul’dur. Ve bu şehirde ya insanlık tarihi baştan sona yeniden yazılacak ya da bunu yazacak hiç kimse kalmayacaktır...
.. Diz çök kutsal bilgeliğin yaldızlı mouseion’unda ve kulağını yere daya, dinle suyun şırıltısını.
Batık sarayın derinliklerine in, orada, karanlığın içinde bekler khtonik canavar kan kırmızısı sularına gömülmüştür lagünün ki yansıtmaz yıldızları...
... Dan Brown, dünyanın birçok ülkesinde çok satanlar listesine giren; Kayıp Sembol, Melekler ve Şeytanlar, İhanet Noktası ve Dijital Kale gibi kitaplarının yanı sıra tüm zamanların en çok okunan romanlarından biri olan Da Vinci Şifresi’nin yazarıdır. New England’da eşi ile birlikte yaşamaktadır.
(ÖNCELİKLE BELİRTMEK İSTEDİĞİM BİR NOKTA VAR.
http://www.turkish-media.com ADLI FORUMDA YER ALAN GLORİA ve i_CAN ADLI KULLANICILARIN HAKKINI VERMEK İSTERİM. KENDİSİNDEN ALINTIDIR. KATKILARINDAN DOLAYI TEŞEKKÜR EDERİM.)
Sandro Botticelli tarafından yapılan La Mappa dell'İnferno (Cehennemin Haritası) Dante'nin Cehennem'inin en ayrıntılı haritasını çıkaran eser olarak bilinir. Eser, ölümden sonraki hayatın şimdiye kadar yapılmış en korkutucu resmidir.
Sandro Botticelli
La Mappa dell'İnferno (Cehennemin Haritası)
Dante Alighieri
Sayfa 88:
Rodin'in Cehennem Kapıları'ndaki Heykeli 3 Gölge
Bahsedilen 3 Gölge:
Bir ayrıntıya dikkat çekmek için görüntüyü biraz yaklaştırıyorum.
Tanıdık geliyor mu?
Sayfa 88:
Stradanus'un Styks Nehri'ne batmış cesetler üzerinde kürek çeken Phlegyas resmi
Sayfa 87:
"Langdon'un bu tabloda daha önce defalarca gördüğü gibi Malebolge'nin dokuzuncu hendeği, bacakalrı topraktan dışarı doğru çıkan, yarıya kadar tepetakla gömülmüş günahkarlarla doluydu."
Bouguereau'nun iki çıplak adamın dövüşünü seyreden Dante ve Vergilius'un erotik tasviri
Sayfa 88:
Bayros'un gökten dolu gibi yağan kızgın toplarla ateş damlaları altında işkence çeken ruhları
Sayfa 88:
Salvador Dali'nin acayip suluboyalarıyla gravürleri
Illustration No. 21 from Inferno, and is titled Fraud
illustration No. 1: The Delightful Mount
Illustration No. 13: Wood of Suicides
Illustration No. 6: Cerberus
Veba maskesi: "kuş gibi uzun gagalı bir maskesi ve donuk gözleri olan pelerinli bir adam" (sayfa 88)
Veba maskesi hekimlerin 1330'lu yıllarda Avrupa'da ortaya çıkan veba salgınından korunmak için taktıkları burun kısmında şifalı bitkilerin olduğu maskelere verilen isimdi.
Sayfa 106:
Viyana Fen Bilimleri Akademisi - Lukas Troberg tarafından hazırlanmış "Ya Tanrı Yanıldıysa" isimli yazı...
sayfa 106:
Dante Alighieri portresi; "başında kırmızı bir capuccio, yani dar, kulaklıklı, kıvrımlı bir başlık var. Koyu kırmızı Lucca cüppesiyle Dante'nin en çok taklit edilen resmidir."
Sayfa 107:
Botticelli tarafından yapılmış Dante portresi: Botticelli Dante'nin başlığına bir defne dalı yerleştirmiştir. Bunu Dante'nin ustalığının sembolü olarak yapmıştır.
Sayfa 107:
Santa Croce meydanındaki Dante Heykeli
Sayfa 107:
Bargello Şapeli'nde Giotto'ya ithaf edilmiş fresk
Sayfa 107:
"Dante'yi Floransa surlarının dışında elinde bir İlahi Komedya baskısını tutarken gösteren Michelino'nun ikonik freski... Geri planda teraslı Araf Dağı cehennem kapılarının üzerinde yükseliyor"
(Tablo şu an daha çok II. Duomo olarak da bilinen Floransa'daki Santa Marina del Fiore Katedralinde asılıdır.)
Sayfa 108:
Michelangelo tarafından yapılmış Davut Heykeli
Sayfa 108:
Michelangelo tarafından Dante'nin korkutucu cehennem tasvirlerinden esinlenerek Sistine Şapelinin mihrabı üzerine resmettiği Son Hüküm isimli resim
Aynı resimden Kharon ayrıntısı
"Bu, Dante'nin öfkeli sandalcısı Kharon, ayrılan yolcuları küreğiyle dövüyor."
Yine Son Hüküm adlı eserden kitapta bahsedilen başka bir ayrıntı:
"Bu, kitabı Mukaddes'e göre asılarak öldürülen Haman ama Dante'nin şiirinde çarmıha gerilerek öldürülüyor. Resimde görüldüğü gibi, Michelangelo Sistine Şapeli'nde, Kitabı Mukaddes yerine Dante'nin anlatımını seçmiş."
Sayfa 110:
"Dik bir yamacın yüzüne oyulmuş, tünel şeklindeki karanlık bir girişi betimleyen Gustave Dove taşbaskısı. Kapının üstündeki yazı şöyle diyordu:
İÇERİ GİRENLER, DIŞARIDA BIRAKIN HER UMUDU"
Sayfa : 115
Porta Romana kapısı ve Pistoletto Heykeli
"Porta Romana, 1326 yılında inşa edilmişti. Şehri çevreleyen duvarların bir kısmı yüzyıllar önce yıkılmış olmasına rağmen Porta Romana günümüze kadar ayakta kalmıştı.
.... Döner kavşağın ortasındaki çimenlik alanda, şehrin kapılarından kafasının üzerinde bir kadını taşı*********** ayrılan başka bir kadının betimlendiği büyük Pistoletto heykeli bulunuyordu."
Sayfa 123:
Botticelli - Venüs'ün Doğuşu resmi
"Botticelli'nin ünlü Venüs'ün Doğuşu tablosu, kuzenine yatağının başına asacağı, cinsel açıdan tahrik edici bir düğün hediyesi vermek isteyen Lorenzo de'Medici'nin siparişiyle yapılmıştı."
Lorenzo de'Medici aynı zamanda Michelangelo'yu henüz tanınmayan genç bir heykeltraşken himayesi altına almış ve dünyaca tanınmasını sağlamıştır. Medici'lerin evi şu an Floransa'da Istituto D'Arte adındaki sanat enstitüsüdür.
Sayfa 124:
Boboli Bahçeleri
Sayfa 148:
"Langdon ileride solda, limon ağaçları ile heykellerin süslediği küçük bir adacığın bulunduğu, elips şeklindeki lagünü farketti. Suyun içinden fırlayan ata binen ünlü Perseus heykelini tanıyınca, ....."
Sayfa 149:
Bahçenin ayrıntılı haritası
Sayfa 129:
"Çıplak bedenlerin oluşturduğu bir kalabalığın üzerinden birbirinin üstüne tırmanan hastalıklı bir deniz..."
Büyük ressam Gustave Dore, Dante Alighieri'nin cehennem hayalini böyle dehşet verici bir şekilde yorumlamış.
Sayfa 138:
Vecchio Sarayı
Vecchio Sarayı'nda asılı olan ünlü duvar resmi : Giorgio Vasari'nin Beş Yüz Salonundaki Battaglia di Marciano'su
Resmin ayrıntılandırılmış bir kesiti
Sayfa 145:
Vecchio Köprüsü: Dünyanın en ünlü yaya köprüsü
Vecchio Sarayı
"Vecchio Sarayı, dev bir satranç taşına benzer. Sağlam dörtgen biçimindeki dış cephesi ve kare kesimli mazgallı siperleriyle dev bir satranç kalesine benzeyen....."
".... Kare şeklindeki hisarının merkezinden yükselerek ufuk çizgisinde belirgin bir profil oluşturan binanın alışılmadık tek kulesi, Floransa'nın eşsiz bir sembolü haline gelmiştir. " (Sayfa 185)
Sayfa 151:
Stoldo Lorenzi-Bronz Neptün Çeşmesi
"Şimdi Boboli'nin en ünlü fıskiyeli çeşmesine bakıyorlardı; üç dişli mızrak tutan Stoldo Lorenzi'nin bronz Neptün'üne. Yerli halk arasında biraz da saygısızca "Çatal Çeşmesi" olarak adlandırılan bu heykel, bahçelerin merkez noktası sayılırdı."
Sayfa 152:
Pitti Sarayı
"Geleneksel olarak resmi saraylar yüksek zeminlere inşa edilirdi. böylece bahçedekiler binyı görmek için yukarı bakmak zorunda kalırlardı. Ama Pitti Saray Arno Nehri'nin yakınındaki alçak bir vadiye inşa edilmişti; bu da Boboli Bahçeleri'ndeki insanların sarayı görmek için aşağı bakmaları anlamına geliyordu.
Sayfa 152:
Boboli Amfiteatre
"Dünya tarihinde ilk opera eserinin sergilendiği yer olan Boboli Amfiteatre'nin önünden...."
"Sonra II. Ramses'in obeliskini ve temeline yerleştirilmiş talihsiz sanat eserini geride bıraktılar. Rehber kitaplar bu parçadan Roma'nın Caracalla Kaplıcaları'ndan dev bir taş havuz diye bahsederdi ama Langdon onu her zaman dünyanın en büyük küveti olarak görürdü. Bu şeyi gerçekten başka bir yere koymalılar"
Sayfa 156:
II. Duomo ve Giotto'nun Çan Kulesi
"II. Duomo'nun kırmızı kiremitli kubbesini ve Giotto'nun yeşil-kırmızı-beyaz çan kulesini gördü"
Biraz daha görüntüyü yaklaştırırsak Giotto'nun bahsedilen Çan Kulesi'ni de daha yakından görebiliriz.
Sayfa 157:
Braccio di Bartolo - Saray Cücesi heykeli (Dwarf Morgante)
"Aman tanrım, Yeryüzündeki tüm sanat eserlerini satın alabilecekken Medici'ler bunu mu seçmiş?"
Sayfa 162:
"Adını mimarı Bernardo Buontalenti'den almış olan Buontalenti Mağarası, Floransa'daki en tuhaf yerdiç Pitti Saeayı'na gelen genç ziyaretçiler için bir eğlence evi olarak tasarlanan üç bölmeli mağara süiti, natüralist fantezi ile gotik aşırılığın bir karışımıydı. Damlayan ve sarkıt oluşturan taşlar, duvarlara oyulnuş figürleri yiyor ya da dışarı sızdırıyormuş gibi görünüyordu"
Aynı zamanda sayfa 158'den itibaren birkaç kez bahsedilen küçük bir kapı var. Bu kapının tariften yola çıkılarak hemen alttaki Buontalenti Mağarası'nın girişinin yan tarafında duran kapı olduğunu düşünüyorum.
"Mağaranın solunda küçük gri kapı. Eskimiş ahşap kapı pek önemli birşey gibi durmuyordu; bir depo veya alet dolabının kapağı olabilirdi."
Sayfa 163:
"Birbirine sarılmış iki sevgili heykeli. Langdon ve Sienna heykelin arkasında saklandılar."
"Adını mimarı Bernardo Buontalenti'den almış olan Buontalenti Mağarası, Floransa'daki en tuhaf yerdiç Pitti Saeayı'na gelen genç ziyaretçiler için bir eğlence evi olarak tasarlanan üç bölmeli mağara süiti, natüralist fantezi ile gotik aşırılığın bir karışımıydı. Damlayan ve sarkıt oluşturan taşlar, duvarlara oyulnuş figürleri yiyor ya da dışarı sızdırıyormuş gibi görünüyordu"
Aynı zamanda sayfa 158'den itibaren birkaç kez bahsedilen küçük bir kapı var. Bu kapının tariften yola çıkılarak hemen alttaki Buontalenti Mağarası'nın girişinin yan tarafında duran kapı olduğunu düşünüyorum.
"Mağaranın solunda küçük gri kapı. Eskimiş ahşap kapı pek önemli birşey gibi durmuyordu; bir depo veya alet dolabının kapağı olabilirdi."
Sayfa 163:
"Birbirine sarılmış iki sevgili heykeli. Langdon ve Sienna heykelin arkasında saklandılar."
Heykelin görüntüsünü biraz daha yaklaştırıyorum. Bir alt iletide göreceğimiz Yıkanan Afrodit heykeli, İki Sevgili Heykelinin arka tarafında kalmaktadır.
Sayfa 162:
"Michelangelo'nun Dört Tutsağı'nın renkli fotokopileriyle..."
Sayfa 166:
Yıkanan Afrodith (Bathing Venus) Heykeli
"Ortasında 'Yıkanan Afrodit' in doğal ölçülerde bir heykeli duruyordu. Duruma çok uygun düşen bir endişeyle omzunun üzerinden bakıyor gibi görünüyordu."
Sayfa 173:
Vasari Koridoru 1564 yılında Grandük I. Cosimo'nun emriyle Giorgio Vasari tarafından yaptırılmıştı. I. Cosimo Pitti Sarayı'ndaki evinden Arno Nehri'nin karşısındaki Vecchio Sarayı'ndaki ofisine güvenli bir geçiş amacıyla bu koridoru yaptırmıştı. Günümüzde Uffizi Galerisi'nden taşan Nadir tablolara ev sahipliği yapmaktadır. (Sayfa 179)
Buna göre sayfa 181, 182:
Vecchio Köprüsü 1216 yılında Buondelmonte ismindeki genç bir soylunun gerçek aşkı uğruna ailesinin ayarladığı evliliği reddetmesi sebebiyle öldürüldüğü köprünün de adıdır. Gencin ölümü uzun süre Floransa'nın en kanlı cinayeti olarak anılmış ve devamında Guelf ve Ghibellin'ler arasındaki sürtüşmeyi tetiklemiştir.Bu siyasi düşmanlık sonunda Dante'nin Floransa'dan sürülmesine sebep olmuştur. O nedenle Dante İlahi Komedya'da bu olayı anlatmış ve ölümsüzleştirmiştir. "Ah Buondekmonte ah! Başkasının sözüne uyup onunla evlenmekten kaçınmakla çok fena ettin!"
Günümüzde cinayetin işlendiği yerde üç ayrı levha bulunmaktadır. Bu levhalardan her birinde Dante'nin Cennet'indeki 16. kanton 'dan farklı bir mısra yazmaktadır. İçlerinden biri Vecchio Köprüsü'nün girişine yerleştirilmişti ve şöyle diyordu:
"FAKAT KÖPRÜYÜ BEKLEYEN KIRIK TAŞA
BİR KURBAN ADAMASI MUKADDERMİŞ FLORANSA'NIN
BARIŞ VE HUZUR DEVRESİNİN SONUNDA
Vecchio Köprüsü 1216 yılında Buondelmonte ismindeki genç bir soylunun gerçek aşkı uğruna ailesinin ayarladığı evliliği reddetmesi sebebiyle öldürüldüğü köprünün de adıdır. Gencin ölümü uzun süre Floransa'nın en kanlı cinayeti olarak anılmış ve devamında Guelf ve Ghibellin'ler arasındaki sürtüşmeyi tetiklemiştir.Bu siyasi düşmanlık sonunda Dante'nin Floransa'dan sürülmesine sebep olmuştur. O nedenle Dante İlahi Komedya'da bu olayı anlatmış ve ölümsüzleştirmiştir. "Ah Buondekmonte ah! Başkasının sözüne uyup onunla evlenmekten kaçınmakla çok fena ettin!"
Günümüzde cinayetin işlendiği yerde üç ayrı levha bulunmaktadır. Bu levhalardan her birinde Dante'nin Cennet'indeki 16. kanton 'dan farklı bir mısra yazmaktadır. İçlerinden biri Vecchio Köprüsü'nün girişine yerleştirilmişti ve şöyle diyordu:
"FAKAT KÖPRÜYÜ BEKLEYEN KIRIK TAŞA
BİR KURBAN ADAMASI MUKADDERMİŞ FLORANSA'NIN
BARIŞ VE HUZUR DEVRESİNİN SONUNDA
Sayfa 185:
"Michelangelo'nun Davut Heykeli'nin bir replikası -dünyanın en ünlü çıplak erkeği- tüm haşmetiyle saray girişinde durur. Davut'a Herakles ve Casus adlı iki devasa çıplak adamın heykelleri eşlik eder."
Sayfa 186:
".....Meydandaki açık hava heykel galerisi olan Loggia dei Lanzi'deki Medici Aslanlarını görmeden tamamlanmış sayılmazdı."
Sayfa 188:
Beş Yüz Salonu (il Salone dei Cinquecento)
Duvarlardan bir taraf Leonardo da Vinci diğer taraf ise Michelangelo tarafından resmedilmişti. Asma tavan ise Vasari'nin resimleriyle süslenmişti. Zeminde duran 6 dinamik heykel ise Herakles'in Görevleri isimli heykellerden her biridir. (sayfa 190-191'de ayrıntılı olarak bahsedilecektir.)
Sayfa 190:
Heraklesin Görevleri Heykelleri
Sayfa 190:
Langdon çıplak vücutları acayip bir güreşe tutuşmuş gibi duran kötü şöhretli Herakles ve Diomedes heykeline bakmadan geçemedi. Bu heykeldeki penişten yakalama hareketine ne zaman baksa içi tuhaf olurdu."
Sayfa 191:
Zafer Heykeli (The Genius of Victory)
"...Michelangelo'nun nefes kesici Zafer Heykeli'ne bakmak daha kolaydı. Yaklaşık üç metre boyundaki bu heykel, aşırı muhafazakar Papa II. Julius'un -II. Papa Terribile" mezarı için yapılmıştı. Vatikanı'ın homoseksüellik konusundaki tutumunu bilen Langdon bunu hep ironik bulmuştu. Heykelde, Michelangelo'nun uzun seneler aşık olduğu ve üç yüzden fazla sone yazdığı genç adam Tommaso dei Cavalieri betimleniyordu."
Sayfa 192:
Battaglia Di Marciano (The Battle of Marciano) , Vasari tarafından yapılmış bir resimdir. İlgili resme buradan bakabilirsiniz.
"Buradaki savaş sahnesi gerçekten de devasa ölçülerdeydi. On yedi metre genişliğinde ve üç bina katından daha yüksekti. Kahverengi, yeşil ve kırmızı ağırlıklı tonlarda yapılmıştı. Pastoral bir dağ yamacında çarpışan askerler, atlar ve sancakların oluşturduğu vahşi bir manzara."
Sayfa 196:
il Studiolo
"Vasari tarafından I. Francesco için gizli bir çalışma odası olarak tasarlanan dikdörtgen il Studiolo, içeri girenlerde dev bir hazine sandığının içinde olduğu hissini uyandıran yuvarlak, beşik tonozlu bir tavana sahipti."
Sayfa 197:
Tanrı Aşkına (Love of God) - Damien Hirst
"Damien Hirst'ün tartışmalar yaratan eseri Tanrı Aşkına, Vasari'nin ünlü İl Studiolo'sunda sergilenince büyük patırtılar kopmuştu.
Bu, platinden gerçek boyutlu bir insan kafatasıydı. Yüzeyi tamamıyla birbirine çok yakın işlenmiş sekiz bin parlak elmasla kaplanmıştı.... Kafatasının boş göz çukurları ışık ve canlılıkla parlıyor, yaşam ve ölüm -güzellik ve korku gibi zıt sembollerin kafa karıştırıcı birlikteliğini yansıtıyordu."
Sayfa 197:
"Kafatasları Dante'nin Cehennem'inde tekrarlanan bir temaydı, en ünlüsü de cehennemin en alt dairesinde Kont Ugolino'nun acımasızca cezalandırılışı sırasında geçerdi. Zalim bir başpiskoposun kafatasını sonsuza dek kemirmeye mahkum edilmişti.
Alttaki resimde bu görüntüye ait bir sahne görüyoruz. Kont Ugolino, zalim başpiskoposun kafatasını kemirirken, Dante ve rehberi Vergilius bu görüntüyü izlemektedir.
Sayfa 201:
Ölüm Maskesi - Dante Alighieri
"Ölüm maskeleri 1500'lü yıllarda çok yaygındı. Bir insan öldükten birkaç dakika sonra yüzünün alçısı alınarak yapılırdı......
Sienna maskeyi yapmak için kimin yüzü kullanılmış diye sordu. Langdon elini Sienna'nın omuzuna koyup elinden geldiğince soğukkanlılıkla cevaplamaya çalıştı...."
Ölüm Maskelerinin nasıl yapıldığını gösteren bir görsel
Sayfa 208:
Museo dell'Opera
Sayfa 210:
Dante Alighieri'nin sevdiği kadın Beatrice
"Dante hayatı boyunca Beatrice Portinari adında genç bir kadını sevmiş. Ama ne yazık ki, Beatrice başka bir adamla evlenmiş. Böylece Dante hem çok sevdiği Floransa hem de en derin aşkla sevdiği kadın olmadan yaşamak zorunda kalmış. Beatrice'ye olan aşkı, İlahi Komedya'nın ana fikrini oluşturur."
Aşağıdaki resimler Beatrice ve Dante'nin olduğu resimlerden bazılarıdır.
Dante ve Beatrice'in ilk karşılaşmaları:
Beatrice ve Dante'nin rehberi Vergilius (Gustave Dore tarafından resmedilmiştir.)
Sayfa 210:
"Aslında katedralde, Dante'yi şehrin duvarlarının dışında dururken gösteren ünlü bir tablo var, arka planda çok sevdiği saray kulesi görünüyor...."
Katedral: II. Duomo olarak da bilinen Floransa'daki Santa Marina del Fiore Katedrali
Saray Kulesi: Vecchio Sarayı (Palazzo Vecchio)
Sayfa 212:
Harita salonundaki Mappa Mundi Küresi
(Sayfa 240'da Mappa Mundi küresiyle ilgili bilgi verilmektedir.)
Sayfa 213:
Laurentian Kütüphanesi
"Eğer henüz oraya gitmediyseniz, mutlaka gitmelisiniz. Michelangelo tarafından tasarlanmış dünyanın ilk halk kütüphanesine çıkan muhteşem bir merdiveni vardır. Oradaki kitaplar kimsenin alıp götürmemesi için koltuklara zincirlenmiştir. Tabii ki oradaki kitapların birçoğu dünyadaki tek kopyalardır."
Kütüphanenin Michelangelo tarafından yapılmış merdivenleri
Kütüphanenin koltuklara zincirli nadir eser niteliğindeki kitapları
Sayfa 214:
Ölüm Maskesi
"Ölümünden kısa bir süre sonra müteveffa, gömülmeye hazırlanır ve yüzü zeytinyağı ile kaplanırdı.Sonra, derinin üzerine ıslak alçı tabakası sürülür ve saç çizgisinden boynuna kadar her yeri -ağzı, burnu, göz kapakları- bununla kaplanırdı. Alçı kuruyunca kolayca yüzden kaldırılır ve yeni alçının döküldüğü bir kalıp olarak kullanılırdı. Bu alçı sertleşip müteveffanın yüzünün son derece detaylı bir replikası haline gelirdi. Bu işlem özellikle seçkin kişilerin ve -Dante, Shakespeare, Voltaire, Tasso, Keats- gibi dahilerin hatıralarını yâd etmek için yaygın olarak kullanılırdı."
Shakespeare - Ölüm Maskesi
Voltaire - Ölüm Maskesi
Tasso (Torguato Tasso) - Ölüm Maskesi
Keats (John Keats) - Ölüm Maskesi
Lorenzo de Medici - Ölüm Maskesi (hatırlayacaksınız kitapta adı çok geçiyor.)
Abraham Lincoln - Ölüm Maskesi
Franklin Benjamin - Ölüm Maskesi
Johann Wolfgang von Goethe - Ölüm Maskesi
Franz Lizst - Ölüm Maskesi
Thomas Moore - Ölüm Maskesi
Sir Isaac Newton - Ölüm Maskesi
Friedrich Schiller - Ölüm Maskesi
Jonathan Swift - Ölüm Maskesi
Leo Tolstoy - Ölüm Maskesi
George Washington - Ölüm Maskesi
Sayfa 227:
"Loggia Dei Lanzi'nin açık hava heykelleri arasından ilerlerken tüm figürlerin tek bir temanın çeşitlemelerini sahnelediklerini düşünmeden edemedi: kadın üzerindeki erkek egemenliğinin vahşice sergilenişi.
Sabinlerin Kaçırılışı
Polyksena'nın Kaçırılışı
Medusa'nın Kesik Kafasını Tutan Perseus..."
Sabinlerin Kaçırılışı (The Rape of Sabin Women)
Sabinler, İtalya'da Romanın kuzeydoğusunda yaşayan bir halka verilen isimdir. Sabin kadınları Romalılar tarafından kaçırılınca, Sabinler Roma'yı kuşatırlar ve Romalılarla Sabinler arasında savaş başlar. Savaşın ortasında kaçırılan Sabin kadınları ortaya atılarak bu savaşa bir son verilmesini isterler. Bunun üzerine Romalılar ve Sabinler arasında barış yapılır ve Romulus ve Titus Tatius birlikte kral olur.
Polyksena'nın Kaçırılışı
Polyksena,Truva Şehrinin son kralı olan Priamos'un kızıdır. Efsaneye göre, Polyksena'yı sevmekte olan Akhilleus, Troya'lılarla görüşmeye gittiğinde, onu bekleyen Troyalılar tarafından öldürülür. Akhilleus'un oğlu, savaş sırasında rüyasında babasını görür, babası eğer Polyksena'yı kendi mezarı başında kurban etmezlerse, dönüş yolunda ordularının başına çok kötü felaketler geleceğini söyler. Bunun üzerine Akhilleus'un oğlu Neoptolemos, Polyksena'yı esir kraliçe Hekabe'nin kollarından zorla alıp babasının mezarı başına götürür ve Polyksena'yı kurban eder. Heykel Poyksena'nın Hekabenin kollarından zorla alınışını betimlemektedir.
Medusa'nın Kesik Kafasını Tutan Perseus
Medusa çok güzel bir genç kızdır; öyle ki güzelliği tanrıçaların kıskançlığına, tanrıları da peşinden koşmasına neden olmuştur. Denizler Tanrısı Poseidon da Medusa’ya hayrandır. Bu hayranlık başını o kadar döndürür ki sonunda bir gün Athena’nın tapınağında Medusa’ya zorla sahip olur. Athena bu durumu kendisi için aşağılayıcı bulur, ve kıskançlığı da buna eklenince Medusa’yı gorgon yaparak cezalandırır. Medusa'nın saçları o günden sonra yılana dönüşür, yüzüne bakanlar taş kesilir. Ama bu ceza da Athena'ya yetmez ve Perseus’la iş birliği yaparak Medusa’nın başını kestirir. Başı kesildiği anda Medusa’nın Poseidon’dan olma çocukları Pegasus ve Chrysar gövdesinden dışarı fırlarlar. Medusa’dan sıçrayan kan damlaları Libya çöllerine düşer ve birer yılana dönüşürler. Perseus, Medusa’nın kesik kafasını alır gider. Athena ise Medusa’nın derisini yüzüp Aegis’in markası yapar. İki damla kanını kral Erichthonius’a hediye eder. Bu iki damla kandan biri öldürücü zehirdir, diğeri ise panzehirdir, tüm hastalıklara deva olmaktadır.
Sayfa 245:
Atina Dükü Merdivenleri
"1300'lerin ortalarında Atina dükü sarayda iktidarı ele geçirmiş ve saldırıya uğradığında kullanmak için bu gizli kaçış yolunu yaptırmıştı. Buraya Atina Dükü Merdivenleri deniyor ve yan sokakta küçük bir kaçış kapısına doğru gidiyor."
Dük Merdivenlerinin bittiği, yan sokağa açılan kaçış kapısı da budur.
4 yorum:
gercekten kitap acısından cok aydınlatıcı açıklamalar ve görseller var belirtmemişsiniz ama umarım alıntı değildir eger kendi emeginizse elinize sağlık teşekkürler :)
gercekten kitap acısından cok aydınlatıcı açıklamalar ve görseller var belirtmemişsiniz ama umarım alıntı değildir eger kendi emeginizse elinize sağlık teşekkürler :)
Helal lan size
teşekkür ederim
Yorum Gönder